GRA WARCABY/MŁYNEK

WARCABY Przed rozpoczęciem partii rozkładamy pionki w skrajnych rzędach, na ciemnych polach. Środkowe rzędy pozostają puste. Celem gry jest zbicie wszystkich pionów przeciwnika albo zablokowanie wszystkich, które pozostają na planszy, pozbawiając przeciwnika możliwości wykonania ruchu. Piony mogą poruszać się o jedno pole do przodu po przekątnej (na ukos) na wolne pola. Bicie pionem następuje przez przeskoczenie sąsiedniego pionu (lub damki) przeciwnika na pole znajdujące się tuż za nim po przekątnej (pole to musi być wolne). Zbite piony są usuwane z planszy po zakończeniu ruchu. Piony mogą bić zarówno do przodu, jak i do tyłu. W jednym ruchu wolno wykonać więcej niż jedno bicie tym samym pionem, przeskakując przez kolejne piony (damki) przeciwnika. Bicia są obowiązkowe. Pion, który dojdzie do ostatniego rzędu planszy, staje się damką. Damki mogą poruszać się w jednym ruchu o dowolną liczbę pól do przodu lub do tyłu po przekątnej, zatrzymując się na wolnych polach. Bicie damką jest możliwe z dowolnej odległości po linii przekątnej i następuje przez przeskoczenie pionu (lub damki) przeciwnika, za którym musi znajdować się co najmniej jedno wolne pole. MŁYNEK Gra rozgrywana jest na planszy składającej się z 24 pól, rozmieszczonych na bokach trzech kwadratów różnej wielkości (mały, średni, duży), z których każdy kolejny umieszczony jest w poprzednim. Początkowo każdy z dwóch graczy dysponuje 9 pionami (1 biały, 1 czarny). Jako pierwsza ruch wykonuje osoba grająca pionami białymi, umieszczając na dowolnym polu swój pion, po czym gracze wykonują na zmianę kolejne ruchy umieszczając swoje piony na wolnych polach planszy. Kiedy gracze pozbędą się z rąk wszystkich pionów, wykonanie ruchu polega na przestawieniu wybranego ze swoich pionów znajdujących się na planszy na sąsiednie wolne pole. Koniec gry następuje w sytuacji, kiedy jeden z graczy pozostaje z dwoma pionami na planszy lub nie może wykonać dozwolonego ruchu (jest zablokowany, tzn. wszystkie pola sąsiednie z polami, na których stoją jego piony, są zajęte). Jego przeciwnik odnosi wtedy zwycięstwo.